Födelsedagsfirande och matte

Lördag..
Idag gjorde vi egentligen ingenting förutom att köpa presenter till T som fyller 11 år på måndag. Sen bestod dagen mest av att S försökte banka in sina räknekunskaper in i min skalle. Vilket inte gick så bra för jag fattar verkligen inte vad man ska göra. Det känns irriterande.. jobbigt.. genant då jag vill visa mig.. S och alla andra att jag inte är bakom flötet vad gäller detta.

Jag är en praktiker.. ingen teoretiker. Med andra ord måste jag först få reda på vad man ska använda dessa konstiga räknesätt till INNAN jag försöker mig på att lösa dom. Så ska man absolut inte tänka när det gäller matematik. Man ska inte fundera så mycket på varför talen uppfunnits och varför.. " matte är matte.. man ska inte ifrågasätta det för matte är på riktigt.. räknesätten har sin funktion även IRL. " 

Det är här jag känner mig Lost. Som sagt.. jag måste veta när jag får använding av detta om jag nu inte arbetar med det hela dagarna. Jag måste lära mig dess grund.. anledning.. vilken nytta detta har och hur man sedan löser talen. Inte bara chansar och att det blir rätt ibland.. och fel andra gånger. Jag måste bli vän med matteboken.. inte se den som något onödigt.. dumt.. värdelöst. Matematiken finns runt omkring oss i samhället och fungerar oavsett om jag gillar det eller ej.


Söndag..
Vaknade upp till blå himmel och sol. Skrev ner gårdagens blogg här ovan och ska nu kasta i mig frukost. S tyckte det var ett bra tillfälle innan kalaset drar igång att ta en tur ut i skogen och se om det finns någon svamp kvar. Sen kommer födelsedags-barnet med syskon och mamma.. ja farmor E kommer också till oss för att äta gott och fira. Så jag återkommer med info om hur eftermiddan och kvällen blev.  : )

* * *

Det blev ingen svampskog utan en vanlig morgonpromenad, plugg och städ istället. Gänget kom och åt och drack. T öppnade sina paket och har även ett par inslagna ting sparade till imorgon då den stora dagen egentligen är. Efter att ha ätit alldeles för mycket.. och än värre onyttiga saker.. följde jag med farmor till spårvagnen för att vinka av henne där. Resten av kvällen ska jag plugga bort och hoppas även hinna med lite soffslapp framför tv:n. Hoppas att ni haft en fin helg och att solen hållit er sällskap där uppe i norr.

Jag ser fram mot hemresan vecka 47 inför min yngre systers dop för sönerna V och M. Än har jag inte bestämt dag för uppfärd (beror lite på hur många som vill ses) men det blir förmodligen på torsdan. Hade jag inte fått jobbet på Åhléns som startar den 24 november skulle jag åkt upp dagen innan dopet och stannat några dagar veckan därpå.. men nu har jag ju jobbet att tänka på. Så söndan blir lite knepig då dopet är klockan två och när firandet är klart måste jag köra ner igen för att kunna inställa mig på jobbet morgonen efter. Jag lär behöva dricka några Burn eller Red Bull så jag håller mig vaken i bilen. Vodkan hoppar jag nog över om det blir poliskontroll på färden.  : )

Kram och på återhörande / Christine



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0