Universeum och varma mackor

Klockan är nu sex på kvällen och det är redan kolsvart utomhus. Inomhus lyser lampor hemtrevligt här och där. Inombords råder en konstig blandning av kaos och lugn. Människan kan inte styra över världens gång.. allt har sin mening.. fånga dagen.. älska din näste som detta vore den sista dagen att göra det på.

Sedan man föds och lärde sig gå har man hört dessa käcka visdomsord. Men min fråga är om man nu gör allt detta som man blir rådd att göra.. vad händer då? Vinner man högvinsten på Triss.. får man påökning på lönen utan att ens ha bett om det.. går någon man tycker om ner på knä och friar.. blir man fri från sina synder och kroppsliga deffekter?

Jag har svårt att tro att det är så enkelt.. att det finns en rak väg att gå. För oavsett vilken väg man väljer att följa kommer det alltid att finnas backar och krön.. medvind och motvind.. avkrokar och omvägar.. allt detta gör livet på något sätt.

Jaq är en människa med många drömmar och längtan. Det ska vara mycket till innan de grusas sönder och försvinner bort. Jag vill tro gott om folk tills motsatsen bevisas. Somliga kallar det beteendet för naivt.. jag kallar det godhet utan gränser.

Saknaden av solen.. värmen.. de spontana skratten gör att höstmörkret känns som en grav.
Längtan efter allt och ingenting får axlarna att kännas tunga som av bly.
Livet är kort.. kortare än den moderna människan vill kännas vid.
Därför skall varje dag vårdas och varje gärning göras med känslan i behåll .


Jag och E på Gotland i somras.

* * *

Jag, S, E och T åkte till Universeum idag.. dit alla andra barnfamiljer i Göteborg tydligen också gjorde. Det var knökfullt med gapiga barn men jag överlevde tack och lov. Rätt fränt när en dryga 2 meters haj gled fram ovanför mitt huvud. Det kändes som att jag nästan kunde snudda vid den i tunneln där jag stod. Som tur var är ju allt inglasat på stället så ingen närkontakt med mördarfiskar här inte. Hemma blev det varma mackor till middag

Kram och på återhörande / Christine



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0