Helg med trattkantareller och Triumfglass

Lördag..
Tar med flickorna in till stan för att leta efter höstjacka till T och tjocktröja till E.
S är med V för att prova på pingis.
Solen skiner.. himlen är blå.. det är lördag och sista helgen innan löning så det är knökfullt med köpsugna Göteborgare inne i stan.


På eftermiddagen åkte sedan S och jag till en ny svampskog jag inte varit till innan.

När vi plockat rent på första stället tyckte S att vi skulle gå över en lite mer sumpig del av skogen för att komma till en kulle där det tidigare år funnits gott om svamp.

Han tog täten över den ostadiga marken..
fick kryssa mellan de grästuvor som växte där för att hålla sig flytande och inte åka ner med stövlarna i vätan.
Efter att jag med andan i halsen hoppat mellan tuvorna kom jag över med livet i behåll jag med.. Puha.

Ståendes på trygg och stadig mark såg jag dom.. Trattkantareller utan slut.
Jag höll på att ramla baklänges när jag såg havet av svamp som fanns överallt.
De växte upp över kullen.. under granarna.. bredvid tallarnas grova rotsystem.. intrasslade i mossan.. nästan helt dolda under det vildvuxna blåbärsriset.. överallt växte dom.. helt galet. Det här måste vara svampplockarens himmel.  : )

Efter att korgarna fyllts och när mörkret började lägga sig fick vi lov att avbryta vårt maniska plockande.
Mänden uppskattades till ca 30 liter vilket kan ge en hint om hur det såg ut där i skogen.


Söndag..

Efter glassfrossa på Triumfglass i Sävedalen med E och T tog lite senare jag och S en tur till motionspåret.
Bara 3 km idag och just när jag skulle börja springa så högg det till under vänster *** och jag förstod att jag hade en liten rackare till blodsugare sittandes där.
Det förtog kraften från att springa varvet runt.. så det blev lite löpning och lite gång.
Väl hemma åkte fästingbortagaren fram.. den satt fast den jäkeln. : (
 


På återhörande / Christine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0