Poliskontroll

ONSDAG..
Idag när jag var ute och körde i min bil fick jag vara med om min första Poliskontroll.
Jag har inte en endaste gång varit med om det sedan jag fick mitt körkort.

 Den uniformklädde polisen vinka med sin STOPP-skylt mot mig för att jag skulle köra in till vägkanten.
Vid tillfället körde jag helt lagligt, hade inget knark gömt i bagageluckan, det satt inga talibaner i baksätet och
vad jag vet om krävs det inget uppehållstillstånd här i stan då jag kommer från Stockholm.. så varför skulle jag bli nervös för detta?

Polismannen kom fram till min redan nervevade ruta.
- Hej hej hälsar jag glatt och käckt innefrån min lilla tantbil. 
- Hejsan hejsan svarar konstapeln tillbaka.
- Jaha är det en blåskontroll ni vill göra? frågar jag farbror Blå.
- Jajamensan det stämmer. Får jag se på legitimation tack?
- Javisst här har jag det, och sträcker fram mitt leg med fotot jag liknar Gudrun Schyman på.
- Tack så mycket, säger han och granskar det noggrant.
Är det din bil?
- Ja det är det, svarar jag. Jag har väl ingen lampa trasig på den? frågar jag undrande.
- Nädå, allt ser ut att fungera, svarar poliskonstapeln. Var så god och blås in i röret här.
   Jag tar i för allt vad jag orkar och blåser medan ett piiiiiiiiiiiiiiip hörs från apparaten.
- Det här är min första poliskontroll jag är med om sedan jag fick mitt körkort.
- Jahaja. Ja men då kan du inte säga det nästa gång.
  Ehhhh tänker jag och tittar frågande på konstapeln.
- Ja om det här är din första poliskontroll kan inte den nästa bli det med, förklarar han med ett smil.
- Ahaaaa du menar så. Ja det har du helt rätt i, svarade jag med ett brett leende.
- ja men då var vi klara här då. Kör försiktigt och ha en bra dag.
- Tack detsamma svarade jag som avslutning på vårt korta men intensiva möte.

Tänk vad en tur till affären kan leda till.  : )


Polis polis potatismos.

På återhörande  / Christine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0