Jakten på bärbart fortsätter

Lördag..

Tid 20:03  USCH.. vad jag saknar min Flurr ikväll. Närmsta tiden kommer bli tuff.  :  (

* * *

Igår var jag hos min biopappa och grattade honom på hans 68 års dag. Nästan alla vänner till dom var där så det blev fullt hus och munnar som babbla i ett. En go stämning i glada och gamla människors lag.  :  )

En av herrarna.. B som var där med sin fru A.. de kom dit i sin supersnygga svarta cab Corvette från 91. Sånt mysigt muller när de körde upp på garageuppfarten.. såååån vill jag ha. Jag frågade faktiskt om de ville byta rakt av med min Fiesta.. men de avböjde erbjudandet konstigt nog.  :  )

Den bilen är verkligen välskött.. de hade en tub med lustgas kopplad till motorn för att öka prestandan med 100 Hk.. och med detta upp på det som redan finns.. Jiiihaaaaa..! Där drog hårfästet sig bakåt några centimeter..ha ha





Jag passade på att fråga herrarna som nästan alla är gamla bilgrabbar om just BilRally. Min egen far har ju tävlat i Folkrace för en sisådär 25-30 år sedan. Han meka och gav dom mer kräm så han kunde köra ifrån sina motståndare. Min far.. hans vän B med Corvetten och jag ska en dag köra till GoKart-banan inte långt från där dom bor. Köra lite för att dom ska få ha skoj på banan.. och för att jag ska se om jag efter det vill gå en Rallykurs. Eventuellt finns det såna upp mot Åkersberga vilket ligger kanske 1 timme härifrån. Annars brukar såna också finnas uppåt i landet. Ska bli spännande att utforska bilvärlden på att annat sätt än jag gjort tidigare.

Idag ska jag åka och känna på de datorer jag fått utplockade av butiksfolket jag pratat om runt om i stan. Det börjar kännas jobbigt nu.. menar att flänga runt.. ställa samma frågor om och om igen.. försöka hitta något hos någon av dom som sticker ut från resten.. så jag kan välja ut en till slut istället för att stå och stampa och inte veta alls vilken det kommer bli.

Jäkligt jobbigt att vara fruntimmer ibland.. menar då främst detta velande och utdraganet av beslut istället för att bara ta någon med rätt innehåll som funkar för ändamålet.  :  )





NU ska jag kolla butikernas öppettider och sen ge mig iväg så snart de låst upp dörrarna. Igår hittade jag en väldans fin vas hos BoConcept som ska stå på golvet hemma. Egentligen skulle jag bara gå in där för att kika på deras soffutbud.. men det var alldeles för stora prislappar för min plånbok just nu. Men så stod hon där.. eller han. Denna jäkligt snygga vas i blåst glas med gradalfärgning så den är mer mörk i botten och går upp mot nästan helt transparent i toppen. Färgen är grå-blå..med lite prickar i hela alltet. Sen är det som om glasblåsaren har klämt till om den för den är intryck på sidan från två håll.

MYCKET vacker att se på.. och så kan man slänga i någon Gladiolus i den också om man vill. Höjden är kanske runt 40 centimeter.. så attans jäklars oförskämt snygg. Ni som kommer och hälsar på får se den så småningom. Ni andra går miste om en enastående vacker pjäs. Ja det förstås.. går ni in på BoConcept kan ni säkert köpa er en själv om de finns kvar.  :  )

Tanken var att den skulle bli som ett minne om Flurr. Egentligen ska jag ju hålla i slantarna nu då mycket behöver köpas hem. Men visste ni hur den ser ut.. skulle ni också förstå varför jag inte kunde låta bli.  :  )

Nu ska jag se vad styvpappa K och hans käresta C hittar på i köket.. det pratas iaf en himla massa. Men de planerar nog bara dagens alla måsten.  :  )

* * *

Lördag em:  Nu har jag bestämt mig för vilken dator det får bli.. eller blev rättare sagt då den redan är betald och hemplockad. Det blev en SONY NS31S/S. Jag väntar nu på att den ska starta upp så att jag sen kan registrera mig som dess matte för ett tag framöver.

Snygg design.. den hade det som behövdes för bl annat det bildprogram jag senare kommer installera. Näst på tur är att köpa ett Mobilt bredband.. troligtvis blir det 3 då det var fler för än emot av försäljarna som rekommenderat just den leverantören. Men det kommer jag beställa så att jag har det lagom till hemflytt.

 

 

* * *

Supertrevlig hemsida om man tycker om färska kryddor.. recept och dylikt: http://www.ortonovo.com/Page100.aspx

Hoppas ni får en fin helg med det ni hittar på. // Kram Christine 


Kommentarer
Postat av: Staffan

Ett tips bara...

Mobilt bredband blir aldrig lika snabbt som det bredband du är van vid. Mobilt bredband har du nytta av om du tar med dig PCn utanför hemmet, men hemma bör du ha "vanligt" bredband. Om du vill slippa sladdar ser du till att skaffa en trådlös router.

Kram!

2009-08-29 @ 15:10:07
Postat av: Christine

Tack för tipset. : )

Har du fler angående bildprogram typ Paint Shop Pro eller vad det heter du har? Och om du har förslag på Anti-virus program..? // Kram C

2009-08-29 @ 19:41:31
Postat av: Staffan

Paint Shop Pro köper du bäst på nätet ($60):

http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Product/1184951547051#versionTabview=tab1&tabview=tab0



Jag hittade förresten en svensk sida med många tips om vad man kan göra i Paint Shop Pro:

http://www.gilbertson.nu/psp/



Om du vill ha gratisprogram så är det nog Gimp som är kraftfullast, men det kanske tar lite tid att lära sig. Du kan ladda ned det här:

http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html



Här hittar du olika tutorials för att komma igång:

http://www.gimp.org/tutorials/



Paint.NET använde du ju tidigare ett tag. Du hittar det här: http://www.getpaint.net/



Du kan hitta en variant av Gimp som är mer lik Photoshop i menyerna och så här:

http://plasticbugs.com/?page_id=294



När det gäller antivirusprogram, så använder jag gratisvarianten av AVG (AVG Free). Du hittar den här:

http://download.cnet.com/AVG-Anti-Virus-Free-Edition/3000-2239_4-10320142.html?tag=mncol;pop



Lycka till!

2009-08-29 @ 22:39:22
Postat av: Christine

Tack så mycket.. : )

2009-08-30 @ 09:21:28
Postat av: Staffan

Hej igen,

Tänkte lite fel med antivirus. AVG Free funkar, men jag vill nog snarare rekommendera Avast - som också är gratis. Du hittar den här:

http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html

Kram!

2009-08-30 @ 13:14:27
Postat av: Christine

Tur jag har dig som hjälper. Undra om man kan skicka en tårta med posten..? Kram : )

2009-08-30 @ 19:23:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0