Mojjito recept

Söndag & Måndag..

På söndan blev det en del trädgårdsfixande blandat med en väldans massa kaffekoppar och intensivt jobbande med det inlämningsarbete jag ska ha klart till imorn. Fick hjälp av S och det var nog tur det för annars skulle jag väl hållit på tills julafton eller däromkring.

Måndag var jag ledig från skolan men har suttit hela dan med att plugga inför tentan som ju är nu på torsdag. Ska därför.. efter att jag snabbt bloggat klart.. sätta igång med den Power Point-inlämning jag också ska ha klart tills imorn. Jobba.. jobba.. jobba.  :  )

Kände mig tvungen att lägga ut rtt recept på Mojjito för er som ännu inte har testat det. Det går snabbt att slänga ihop en.. kostar inte många kronor.. gör inte ont (om du nu inte skär dig i tummen eller något annat dumt) och smakar himmelskt ljuvligt. Ni måste testa.. helst en varm ledig dag eller en ljummen sommarkväll.

Är det väldigt trevligt och varmt kommer ni förmodligen vilja ha flera än en.. så glöm inte att ladda frysen med is. Finns såna däringa smarta fryspåsar man kan köpa som man bara fyller med vatten.. låter stelna.. och sen ploppar ur förpackningen. Ner i iskvarnen.. snurra några varv med veven.. och sen är det bara till att sätta igång med tillagandet av sommarens ABSOLUT trevligaste törstsläckare.  :  )





MOJJITO: ingredienser för 1 glas

7 st Färska myntablad
1 msk Råsocker
4 st Färska Limeklyftor (1/2 lime)
12 st krossade isbitar
0,5 dl Vit rom, Havana Club
Sodavatten, utan smak
1 sugrör samt 1 högt tåligt glas.

Så här gör du:
Tag myntabladen och lägg de i glaset.
Tillsätt råsockret och mosa detta sedan med en Muddler.
(finns ingen muddler tag något annat att mosa bladen med så att de blandas med sockret)

Lägg i limeklyftorna i glaset.. mosa igen så att saften pressas ur klyftorna.
Häll på isen och därefter den vita romen.
Rör runt med en lång sked så att allt blandas.
Vill man kan man därefter fylla upp glaset med Sodavatten för att drinken inte ska ta slut så fort.
Sugröret ner i glaset och börja njut!



Finns olika sorter men den här tycker jag är bra.. kostar ca 229 kr.


Hoppas ni fått en bra start på denna vecka. Testa denna drink till helgen.. ni kommer inte bli besvikna. Barnen längtar efter sitt lördagsgodis.. jag och S ser fram mot nästa lördagsMojje.  :  )

Kram och på återhörande  // Christine











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0