En himlars grå söndag

Lördag..

Idag plockade jag upp S och S vid Gullis för att därefter köra bort till Stockholms Mässan. Vi lämnade bilen i ett villaomåde i närheten av mässan där vi kunde stå gratis och hur länge som helst.  : )

Själva FOTO-mässan höll till i Hall B.. alltså inte i hela Mässbyggnaden vilket först gjorde mig lite orolig för att det då skulle bli litet och fjuttigt. Men när vi traskat färdigt och beslutat oss för att åka hem efter några timmars vandring bland montrarna.. då kändes ytan alldeles lagom stor.  : )



Första fotot med nya kameran..  : )


Jag gick runt och kände och klämde på de systemkameror jag kikat på tidigare men den favorit jag haft.. SONY a500.. den kostar nämare 9 000 kr med extra minneskort till. Och den prislappen vet jag inte om jag är villig att betala även om jag är glad i att fota folk och fä när lusten faller på.

Jag snubblade in på FUJIFILMs monter där det fanns gråhåriga äldre män som stod och pratade om ditten och datten med de som tog klivet över och in på deras revir.  : )

Jag hittade en modell hos dom som heter S200 EXR som liknade de jag sett på innan.. priset var det halva.. och zoomen var 30,5-436 mm vilket är som att ha två objektiv i ett. Denna kamera kan man dock ej byta objektiv på utan det är detta som sitter på och kommer så förbli. Men då kameran har denna glugg.. fotofolket kallar objektiven så.. behöver jag inget annat då jag bara fotograferar för eget bruk. En bra Nybörjarkamera ansåg säljarna.. S och S.. och därför slog jag till.

Nu tillhör jag dom människor som annars vill "sova på saken" när jag ska köpa saker som kostar några tusenlappar. Jag vill kunna gå till en butik om jag sen undrar över något. Jag vill ha ett bra ställe som kan serva kameran och gärna ha den kvar i Sverige istället för att skicka iväg den någonstans.

FUJI-gubbarna berättade att de har sitt kontor/serviceställe på Sveavägen här i stan.. så händer något med kameran går jag upp till dom där och så lagar de kameran på plats. Och så är det två års garanti på minnesmaskinen. Himla bra.  : )

Nu var priset som sagt det halva mot de kameror jag tittat på innan.. jag fick med en kameraväska på köpet och ett SD-card på 2 GB. Vikten i kameran avgjorde också mitt köp då jag vill att den ska väga lätt i handen.. ha ett skönt grepp och kosta rimligt med slantar.




Söndag..

Sov tokigt inatt och rastlös som jag var klev jag upp en sväng runt fyra femtiden. Helt onödigt att vara vaken då när det är meningen att man ska sova på natten och vara vaken på dan.. men vad gör man.

Jag känner mig energilös idag.. förmodligen beror det på det grå och trista vädret idag. Eller så är det p.g.a mitt kameraköp igår som jag idag mår lite kasst. Jag kan få som "dåligt samvete" när jag köpt de saker jag köpt på sista tiden. Soffan.. sängen.. datorn och nu kameran. Jag kunde ju köpt allt begagnat och sparat massor av pengar på så sätt.. men jag klarar inte av att köpa gamla använda ting. Skillnad på gamla trästolar från 1800-talet.. då är andras baciller deffinitivt borta.  : )

Bilden ovan.. den på stolen och den svarta tapeten i bakgrunden.. är det första fotografiet jag tagit med den nya kameran. Det kommer ta tid att lära sig alla knappar och inställningar. Men så länge jag kan ta kort på tvillingarna M och V och resultatet blir bra.. behöver jag inte lära mig alla smådetaljer i fotograferandets anda.  : )

Nu ska jag äta frukost.. ovanligt sent för att vara mig och därför väldans efterlängtat. Så händer inget mer skoj idag som behöver omskrivas här på Bloggen.. önskar jag er en fin fortsättning på söndan och en bra start på nästa vecka.

* * *

18:52

På eftermiddagen körde jag.. med A-M till sällskap.. bort till Media Markt i Barkarby för att köpa UV-filter och Motljusskydd till kameran. De hade bara UV-filtret och hänvisade mig till FUJI för att få tag i rätt motljusskydd för min kameramodell. Så imorn ska jag kontakta FUJI för att få reda på var jag ska vända mig för att köpa detta.

På Media Markt hade de stor REA på DVD filmer och då jag inte har en DVD-spelare hemma ska jag istället testa hur det blir att se filmen.. Oliver Twist.. på datorn istället.  : )

Sen fick jag ett telefonsamtal från en person jag inte haft kontakt med på säkert tre fyra år.. bara sådär. Jag frågade om personen sett mig på kanske mässan igår eller utanför dennes jobb då jag var där igår i ett ärende. Nädå.. jag hade bara dykt upp i tanken på personen i fråga.. märkligt.. vad hade jag där att göra.  : )

Hoppas ni haft en härlig söndag trots regnet och det mörka gråa överallt. Trots detta träliga höstväder var det milt och behagligt i luften så det var faktiskt riktigt friskt att vara utomhus idag. 

Info om min nya minnesmaskin finns att läsa här..
http://www.fujifilm.se/templates/ProductInfo____15756.aspx?epslanguage=EN

Kram och sov så gott när det blir dags för det.  // Christine



Kommentarer
Postat av: Staffan

Nu vill vi se lite nya bilder också! :-)

2009-11-15 @ 22:18:16
Postat av: Christine

Blir mycket fotande nästa helg då jag ska ut till tvillingarna igen. : )

Lite ojjig bara för att jag föll för priset och inte satsade högre.. valt en kamera som jag vet fungerar. Men det lär väl visa sig om detta blir en Flipp eller Flopp. : )

2009-11-16 @ 08:15:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0