Bibbel babbel hela långa dan

Torsdag..

Idag började jag dagen med att delta i en Baristakurs på Monteriva som finns på Söder.. intill Hammarbyhamnens södra del. Trevlig kille som höll i den och då jag kunde det som sades fick jag ibland äran att förklara för de andra som ännu inte var helt säkra. Min skumning var "underbar" enligt honom själv. Hur nu varm mjölk i ett rostfritt kärl kan vara underbar.  : )

Han menade nog bara att även om jag inte jobbat som Barista på låt mig se här nu.. 6 år har det hunnit passera.. så sitter takterna i. Som att lära sig cykla.. när man väl vet hur det går till.. glömmer man det aldrig.  : )

När kursen var slut fick vi med oss lite tips på espressobaserade drycker och även en pocketbok I huvudet på en Barista.. ska kika i den om jag hinner lite senare ikväll. Något som bara förbryllade mig av det som sades och gjordes idag på kursen var att så som man gjorde en cappuccino "på min tid" är inte alls samma som idag.

Då skulle den bestå av tre delar.. en del espresso.. en del skum.. och en del mjölk. Idag tar man espresson och sedan fyller man resten av koppen med den skummade mjölken. Så var det ABSOLUT förbjudet att göra när jag då sist serverade en.

Det skulle nämligen vara ett fast fluffigt skum som då bidrog till att det blev en starkare cappuccino då skummet tog 1/3 av koppens volym. På detta sätt blir det som en liten latte då 2/3 av koppen är skummad mjölk. Detta kommer bli en hård nöt att knäcka med att gå från att göra den som man ska (enligt mig) till att göra den på det nya moderna sättet. : )



Beonce - Sweet Dreams

http://www.dailymotion.com/video/x9zmoq_beyonce-sweet-dreams-official-video_music


Nu ska jag fixa lite här hemma då det lär bli mycket planerande och fixande även på nya jobbet. Vi kommer ha en Smygpremiär.. Genrep kan det också kallas.. kvällen innan vi öppnar upp dörrarna utåt. Troligtvis måndag eller tisdagkväll i nästa vecka. Då är ni hjärtligt välkomna ni som kan och vill delta. Meddela mig bara innan så jag vet hur många det blir.. så inte kaffet tar slut menar jag.  : )

Imorn ska jag möta upp "gubbarna" vid bageriet på Landsvägen här i Sundbyberg och se vad de kan erbjuda oss. Vi ska se vilka matbröd samt fikabröd de tillverkar där.. vilka priserna de har är och om de har tid att leverera även till oss. Detta är ett litet bageri men tydligen väldigt duktiga sådana. Har fått pris om det var förra året eller i år. Så det ska bli kul att vara med och få säga vad jag tror blir bra produkter att arbeta med.  :  )

En sak till som var skoj. Mannen jag tidigare nämnt som jobbade på Megastore här i Sundbyberg (som jag köpt en himla massa CD-skivor av) träffade jag idag. De andra gubbarna hade försökt förklara vem jag var då jag är lite bekant med honom. Och han hade frågat tillbaka om jag var lång.. smal.. brunhårig.. halvlångt hår.. jobbat på PUB osv.. men de fick liksom inte ihop det gubbarna där de satt och försökte komma på om jag var samma Christine som hade handlat hos honom.

Så när jag klev in idag i lokalen och han satt där i en fåtölj.. så ropade han till.. - Heej Christine.. så det var du..! Det var roligt att han var lika glad och trevlig som när jag sist träffade honom för några år sedan. Ännu roligare var det att han mindes att jag/vi hade pratat om att det vore trevligt att ha en cafédel i hans skivaffär.. men jag hade ju inte råd då att starta ett eget fik där. Senare öppnade någon annan ett fik hos honom så idén var ju lönsam oavsett vem som kastade in kaffemaskinen där. Och vilket bra minne han har som kom ihåg det.  : )

Sen visade det sig att han bor två stenkast från mig sedan tre månader tillbaka. Världen är som sagt liten som fört oss samman igen. Då köpte jag musik i hans affär till fiket jag jobbade på då.. och nu jobbar vi ihop fast inte då på Megastore (som idag heter Skivcentrum) utan här istället. Så tack vare Platsbanken är jag nu där jag är idag.. och det gick himlars fort den här gången.. 10 dagar för att vara exakt. :  )

Hoppas ni får en trevlig kväll med det ni hittar på. Kram så länge  // Christine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0