Förbryllande tider

Tisdag..

Idag var jag ut med bilen i ett ärende. Jag åkte söderut på Essingeleden och tog vid Årsta av mot höger och fortsatte Södertäljevägen fram. En relativt kort tur för jag tog avfarten vid Skärholmen och stannade bilen i dess gigantiska garage för kunder vid SKHLMs stora Galleria. Just nu är det Fri-parkering där vilket jag tycker om.  : )

Det jag allt för ofta och något jag helst skulle slippa är att när jag sitter i förarsätet och håller i ratten.. oftast med vänsterhanden.. så kommer förvåningar serverade på rad om hur folk egentligen kör och vilket Trafiksätt som råder bland bilisterna idag.

När jag var liten.. menar då jag ännu inte blivit tonåring.. så det är ett bra tag sedan m.a.o. MEN.. då körde de som inte hade så brått i det högra körfältet och de som ville fort fram körde då om i det vänstra. Idag kör bilisterna hur som helst. Körreglerna är som bortblåsta och alla kör efter hur de själva har lust just denna dag. 

Det finns de som söndagskör i samtliga filer.. gärna på rad så de som vill fort fram blir stoppade av ett bälte lag-riktiga-förare. Sen finns det dom som sicksackar mellan filerna för att snabbt komma fram. Detta sätt kan jämföras med en biljakt i en actionrulle. Kör man på detta viset påverkar det dessutom de bilister som de just kört om som i ren förskräckelse bromsar till och hela fältet bakom drabbas då av en Dominoeffekt. Bara för att en person håller på att kissa på sig i byxan eller tror sig vara kung över alla och svichar fram i fullaste fart.


Lilla T och jag ute i maj-solen. T kommer upp om 2 veckor.. Jiippiiieee.  : )


På småvägar kan det också förekomma häpnadsväckande drag från bilister som inte tänkte riktigt rätt. Tänk er att ni kör på en väg där hastigheten är 50 km/timmen. Det är endast en fil i vardera riktning och du ligger först på tur bakom denna förare. Rätt som det är flyttar bilisten sitt fordon till höger i ert körfält.. saktar in som om den ska svänga av till höger i den lilla korsning som ligger framför er. MEN istället för att då köra av och in på vägen till höger kastar sig bilen åt vänster för att göra en U-sväng och köra tillbaka från där den kom ifrån. Bilisten behövde "bara" göra svängen större än vad den annars borde varit.

Som en glödlampa.. föst smal sen går den ut till höger.. kurvar sig uppåt och åt vänster för att sedan svänga tillbaka och fortsätta nedåt igen. Hängde ni med i min förklaring? Detta är ju vansinnigt då den föraren riskerar att bli påkörd om man försöker passera förbi den på dess vänstersida. Det blir ju tvärnit istället för galningen ligger på platten framför dig. Tokerier på hög nivå.

På parkeringsområden kan somliga bilister komma farandes i 50-60 km/timmen. Varför undrar jag då??? Tänk er en bil som backar ut och inte hinner se fartdåren som flyger fram.. Pang! Eller om ett barn eller vuxen korsar körområdet på väg till sin parkerade bil och får en fartdåre rakt upp i solarplexus.. Aj! Jag fattar inte tanken bakom denna vansinneskörning där man annars håller 10-max 30 km/timmen. Galet.



Guru Josh Project - Infinity 2009

http://www.youtube.com/watch?v=8r1ez79SuU8


Av allt galet jag kan reagera på i dagens trafik är det nog värst att rytmen på landets vägar har bytt plats med varandra. Nu ligger flest bilar i "snabbfilen" och därmed blir det oftast mer köbildning där.. än de som ligger längst ut i "slöfilen" som då oftast kan gasa på i lagom och laglig takt utan krångel eller trängsel. För i snabbfilen trängs numera både segkörarna och fartdårarna.  : )

Ska iväg till A och klippa mig idag då håret gått och dött när kylan slog ner. Måste ju se lika fräsch ut som jag känner mig förstår ni.  : )
Hoppas ni får en fin dag med jobb och annat ni förtar er. Tänker på många av er och gör det med ett leende.. resten skiter jag blankt i.  : )

* * *

15:49
Hemma från frisörsalongen Cut där A nu jobbar. Som vanligt tvättar jag håret direkt när jag kommer hem.. även om frisören.. A i detta fall.. har jobbat hårt och duktigt med själva föningen. Men det är först när jag tvättat det.. låtit det självtorka som jag ser hur det egentligen blev.

Och nu när jag sitter här på soffan med något fuktigt hår och Jelly Wax ikramat.. så ser det fenomenalt bra ut. Riktigt bra jobbat A.. tack så hjärtligt för din insats med mitt tidigare så avtuppade hår.  : ) 

// Kram Christine



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0