Bilknas och täppt näsa

Tisdag till Fredag..


Jobbat från i tisdags.. men gick hem på torsdan vid 13 för jag kände mig dunderförkyld och med en röst som knappt gick att höra. 

Idag fredag åkte jag till jobbet som var min plan när jag gick hem igår.. men smet hem igen så snart min kollega kommit till jobbet. Mådde fortfarande pyton och ville inte slita på rösten eller på kollegornas hälsa. När jag varit in en snabbis i mataffären på väg hem och skulle öppna bilen med nyckeln fick jag inte upp dörren. Istället fick jag gå in på förarsidan och hoppa över till förarsätet den vägen istället.

Hittade låsolja att köpa på andra bensinmacken jag åkte till.. så när jag kom hem på parkeringen sprutade jag in lite i nyckelhålet. Jag kunde fortfarande inte öppna dörren utifrån men kunde nu öppna den innifrån istället. Jag pillade lite på dörrhaken och vips så hade den fastnat i Låst-läge.. va fasiken nu då.. nu gick ju inte dörren ens att stänga igen.

Jag fick lite panik där jag satt på huk och försökte pilla tillbaka den så jag iaf kunde få igen dörrjäkeln.. men icke. Ringde min bilkunniga biopappa G som tipsa om varmt  vatten i en påse som kanske med dess värme kunde få en eventuell ispropp att smälta och då kunna stänga dörren. Paniken fortsatte växa för jag kan inte lämna bilen på parkeringsplatsen utan uppsyn och med dörren på glänt.. det var nästan minus 10 grader så det var kallt och uscligt.. jag var totalt mosig i kropp och huvud av förkylningen.. helt fel tidpunkt att få krångel med biljäkeln.  : (

Jag bestämmer mig för att åka till bilverkstan här i Sundyberg.. jag höll hårt i dörren så den inte skulle åka upp när jag svängde till höger.. ringer verkstan när jag är utanför den stänga garagedörren.. hoppas nu bara de är där och inte på lunch eller har stängt.

De svarar och jag berättar om mitt akuta bilproblem.. en av männen kommer och drar upp garagedörren.. backar ner min bil.. skriver upp mitt mobilnummer.. säger att de ringer när de vet vad som är fel eller när den är klar. Jag meddelar att jag måste ha den i helgen så bara de kan justera haken så bildörren i.a.f går att stänga till.. sen om den måste vara olåst någon dag eller så det var inte viktigt just då kändes det som.

Jag gick hemåt.. meddelade min biopappa om att verkstadskillarna ska kolla på bilen.. sen ringde jag mamma när jag kommit hem.. frusen.. hungrig.. trött.. illamående.. orolig för vad detta med bilen kommer kosta mig eller om jag ens får tillbaka bilen idag. Allt kändes bara kaos då.. men mamma peppade mig och sa det fixar sig och blir nog inte så dyrt.. det är ju inte motorn som kraschat. Bra med päron som peppar en när hela världen rasar omkring en.. ja det kändes nästan så när jag satt med rinnande näsa vid en bildörr som inte gick att stänga.. och kylan bet i kinder och ben.  : )





Jag ringde sen M som också sa att det nog inte blir så dyrt.. rätt liten grej att fixa för dom.. så då kändes tillvaron lite lättare. M är en hejjare han med att få mig lugn i själen.. han är lugnet själv.. lever efter mottot.. "Det kan inte gå mer än åt helvete".. och varför oroa sig i förväg då.  : )

Vid två ringde jag bilverkstan för att se hur det gick.. bilen var klar.. så jag kastade på mig kläderna.. drog ner mössan långt över öronen.. på med tumvantarna och sen ut i kylan igen.. burr.

När jag kom dit höll de på att pilla med fönsterveven i dörren då de behövt lyft av insidan av dörren för att komma åt det som var fel. Tydligen hade en fjäder gått av som de nu reparerat. Skulle man bytt ut den hade det istället gått på mer än det nu gjorde.. och dessutom hade tydligen bara Ford reservdelarna.

Så de har nu lagat en fjäder i dörren som har att göra med lås och hake. Det kostade mig 600 kr vilket kändes överkomligt.. för vad hade alternativet varit.. att ha bilen ståendes med dörren på glänt här nere på parkeringen.. att köra med öppen dörr på motorvägen bort till min biopappa 20 minuters körning här ifrån.. att köra upp till M 1,15 timme härifrån med motorväg och ringlande skogsvägar.. så detta kändes som en Trissvinst när jag nu fick hjälp på en gång.. och att det inte kostade skjortan. : )

Näsan rinner.. halsen harklar.. lite seg i skallen.. men annars känns läget helt ok igen. Imorn är det Julmiddag med jobbet vid 18.. jag ska då också ta gruppbilder på kollegorna i både den butiken jag jobba i.. men också på folket i de två andra min Boss äger. Då jag känner mig lite krasslig blir det lugnt med spriten.. varför slösa på dropparna när jag ändå inte kommer känna hur det smakar.  : )

Blir det inte sent kör jag upp til M efter att jag är klar med julmiddan.. stannar där till söndag kväll eller måndag morgon. Ska bli kul att se vad som hänt med huset sen sist jag var där uppe. Tror det kommer bli väldans fint att bo där sen.. eller tror.. jag är säker på att det kommer bli mysigt att bo och leva där ute på landsbyggden.  : )

Nu ska jag bara ta det lugnt.. sitta eller ligga på soffan och se vad tv:n har att erbjuda en snornäsa ikväll. Jag hoppas hoppas hoppas att jag känner mig mycket piggare imorn.. både för julmiddan med jobbarkompisarna men mest för att jag vill vara pigg och kry när jag träffar M igen. Blir vädret ok på söndan ska vi ut på en skotertur.. grilla korv med bröd.. dricka varmchoklad i snön.. och bara vara tillsammans.. det slår det mesta.  : )

Hoppas ni haft en trevlig vecka så här långt.. och får en fin helg nu när den tar vid.

// Många värmande kramar.. Christine

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0