Vårtecken och nya Tretorn

Lördag och Söndag..


På lördan åkte jag ut till ön.. åt frukost hos mamma.. sen hem till storsyrran och döttrar.. parkerade bilen hos syrran.. tog med mig döttrarna och gick hem till lillsyrran och tvillingarna.. klädde på dom och placering i deras vagn.. sen gick jag.. storsyrrans döttrar E och E.. lillsyrran M och hennes tvillingar ner mot bilfärjan över till V-holm.. gick runt där i solen.. blev utslänga från målaraffären av en surtant som jobba där som tyckte vi skulle ställa vagnen helst utanför affären.. inte så bra med två vilda tvillingpojkar i den.. jag fråga varför hon ville det.. inget svar kom ur hennes mun.. jag frågade därför igen varför hon ville att vi skulle ställa vagnen utan uppsyn med två barn i den.. för att golvet blir skitigt svarade hon efter att jag frågat henne för tredje gången.. lillsyrran sa att det inte är så bra om de inte vill ha hela affären riven av barnen.. jag skakade på huvet och sa till tanten att vi går därifrån om vi nu inte är välkomna där och att hon just gjort ett stort misstag då vi skulle titta ut tapeter att köpa åt två hus (lill- och storsyrrans).. vi gick sen ut ur butiken och kände oss rätt irriterade på hennes sätt.

När jag och E och E gått in i Pressbyrån för att köpa oss varsin glass.. Cornetto Freestyle (vanilj.. kola.. pecannöt.. mums) att njuta av i solen.. såg lillsyrran surtanten från färgaffären komma ut och titta sig omkring.. hitåt och ditåt och hitåt igen. Kanske hade hon fått dåligt samvete eller kanske hade ägarna (som lillsyrran tycker är trevliga och bra) hört vad som hänt och gett henne en näsbränna. Knäppskalle.. hon borde jobba med något annat istället.. sminkör på en begravningsbyrå kanske.. för de kunderna skulle i alla fall inte stöka ner eller vara "till besvär".  : )

Efter vi mumsat i oss våra glassar möttes vi upp av storsyrran i sin bil.. och lillsyrrans sambo J i deras bil.. alla barnen.. syrran och jag hoppade in i bilarna och körde sen hem till vår styvpappa för middag och hurra då han fyllt år i förra veckan men var utomlands när dagen D var.

Efter middan åkte jag.. storsyrran och hennes döttrar en snabbis till IKEA för att reka lite inför deras flytt till nya huset. Därefter körde vi tillbaka till ön efter en trevlig kväll med smarrigt god middag och tygfynd (serietidningsmotiv) som ska bli en stor tavla i lilla Es nya sovrum.  : )



Mammas första snödropp för i år.


Nu går det snabbt när snön försvinner och solen värmer på.


Mammas iskonst i vallarna på den ännu snötäkta gräsmattan.


De små isflaken bildar ett skönt mönster innan de smälter bort.


Ännu mera iskonst.


Det som göms i snö.. kommer fram i tö.


Fina sköna V-holm.


Andy och Andora solar sig på bryggan.


De röda flytmojängerna kontrasterar fint mot isen.


Även sjöfåglarna hälsar nog våren välkommen med ett leende.


Snart är allt det kalla vita ett minne blott.


Lilla E håller i relingen på bilfärjan över till V-holm.


Ser nästan ut som det vore sommar.. men icke.  : )


Lilla E på bryggan som snart är full av folk och fä.


Lilla V och M i sitt fordon.. så länge de sitter där har man kontroll på läget.. annars inte.  : )


På söndan hade jag stämt träff med min gamla jobbarkompis E från Glasögonaffären jag jobbade på innan jag drog ner till Götet. Trevligt att ses och det känns som det var väldigt länge sen sist. Tror det var i november faktiskt.. och det är ju en halv evighet.. i alla fall i min värld.  : )

Vi fikade på Wayne´s Coffee på Götgatsbacken.. sen gick vi en sväng och trotsade det lilla snöfall som singlade ner över stan idag. Blötsnö och inte alls vårlikt för fem öre.. men vad gör man. Tar på mössa och vantar och ger sig ut ändå. Bara de fega stannar inomhus.  : )

Slank in i en sportaffär som i förra veckan annonserade om Tretorn gummistövlar för 300 kr. På vinst och förrlust letade vi oss fram till skoavdelningen.. hittade stöveln.. sökte snabbt igenom skolådorna och hittade min storlek. Provade fossingarna i båda och de satt som en smäck.

Då märket är bra.. designen frän.. bra sula och skön känsla på foten.. slog jag till.. för gummistövlar kan man aldrig få för många av.  : )




Mina nya gummisar matchar oförskämt bra ihop med min fondtapet jag har i köket. Svart bakgrund med grå detaljer i krussidull-stil. Kilformad klack i gummi förstås.. tufft senapsgult knyte i bak på skaftet.. och en vattentät dragkedja i sidan. Pensionörsöppning för de med kraftiga vader.  : )

Efter stövelfyndet gick vi vidare till Åhlens där jag hittade en ögonmask jag ska testa för att ha det lite mörkare för ögonen när jag sover. det blir ju så förbaskat ljust i rummet då persiennerna är vita (tillhör lägenhetens inventarier och därför vill jag ej byta dom).. fönstren är många och stora.. och läget är sydlig så här kan man snacka om ljusterapi för den som behöver det.  : )

Egentligen skulle jag även behöva öronpluggar då mina grannar för sånt ljud på tidiga mornar och sena kvällar. Grannarna på andra sidan väggen där sängen står bor gamlingar som numera hör dåligt och gillar att baka och slamra i deras kök och diskbänk av rostfritt stål såklart.

På andra sidan väggen till mitt kök bor en familj med numera två barn som springer.. gråter.. skriker.. slamrar och för oväsen i största allmänhet. Och gör inte barnen det gör deras far det i form av hög volym på radion. Aaaaaarrrggghhhhhh... jag blir gaaaalen..!

Jag önskar att det var lika tyst och fridfullt som det var fram till jag flyttade söderöver. Då hörde man knappt något alls och det var en fröjd att vistas hemma. Men nu.. visst.. det oljuds ju inte dygnet runt men tillräckligt ofta och högt för att jag funderar på att flytta ut till en stuga i skogen med bara vargar och björnar som närmsta grannar.  : )

Jag har ju stoj och fart runt mig hela dagarna när jag jobbar.. därför blir lugnet och tystnaden så viktig för mig så jag får balans i både miljön och själen.  : )

Efter att E och jag sagt hej då gick jag tillbaka mot Götgatsbacken och mötte upp min vän S på Tullys Café. Där satt vi och sippade på varsin kopp te och pratade bort en stund. Efter ett par timmar av prat och uppdatering om vad som hänt sen sist.. fick jag sällskap på väg tillbaka mot bilen innan S svängde av mot tunnelbanan och vidare färd hem till sitt.

Jag hade i tanken att köra bort till P och gå en sväng med honom.. men då det hade börjat blåsa på och snöregnet nu piskade i ansiktet åkte jag hem istället. Promenaden får bli imorn istället efter vi jobbat klart. Är det blött ute då ska jag inviga mina nya fina Tretorn.  : )

Strax ska jag ner till tvättis och vaska upp mina kläder inför veckan som om några timmar tar sin början. Sen blir det soffan och tv:n som gäller. Ska laga mat så jag har i matlådor också.. skönt att ha det klart och billigare än att äta ute på lunchen var dag.

Hoppas ni haft en fin helg med det ni hittat på. Var rädda om er.. kör försiktigt och var snälla och raka mot varandra.

// Kram på er..  Christine



Kommentarer
Postat av: Sara

Vilken affär var det som sålde stövlarna? Vet att jag såg en annons någonstans men nu har jag glömt vilken affär det var och jag skulle behöva ett par fina stövlar. :)

2010-03-22 @ 18:21:20
Postat av: Christine

IGOR sport på Götgatan. Nu 300 kr mot 550 kr ordinarie. Mellan Söder Optik och Ringen finns dom.

Kolla med dom för det fanns igår ngr kartonger kvar i olika storlek. Och de var supersköna att gå i.. gjorde premiärturen ikväll. : )

2010-03-22 @ 21:39:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0