Första Bockjakten avklarad

Måndag..


Dagarna tickar på.. passerar en efter en.. närmar mig snabbt jul och ett nytt spännande år.  : )

Skämt å sido.. men dagarna går ruskans snabbt förbi.. jag hinner inte lägga ut Det senaste lika ofta som jag kanske gjort tidigare. Det beror nog mest på dålig planering.. slöhet och en massa annat. Oavsett anledning så försöker jag ibland att ta mig i skinnet.. för de läsare som förväntar sig nyheter och en inblick i mitt lilla liv.  : )

Nu så.. fokus.. jag hade en ledig helg denna helg som närmast ligger bakom min rygg. Jag åkte på fredagkvällen efter att jag jobbat klart ut till R-ön för att sova över hos storsyrrans döttrar.

Jag åkte först hem till lillsyrran där alla var.. vi blev bjudna på middag innan vi tog bilen över till storsyrran. När klockan passerat halv nio blev jag.. E och E väldigt sötsugna och kastade oss in i bilen och tog färjan över till V-holm.

Där sprang vi in på KONSUM innan de stängde.. plockade på oss vaniljglass.. chokladsås.. maränger.. hackade hasselnötter.. blandat strössel.. och ett stort knippe bananer. Det vankades Banana Split.  : )

Hemma igen gjorde vi oss varsin stor skål med detta goda. Flickorna gjorde sig också varsin Chailatte och jag mitt Nescafé cappucino. Vi startade filmen Boogie & Elliot.. så himla kul och bra animering.. den gav oss många glada skratt.  : ) 

När klockan passerat halv elva på kvällen ringde det plötsligt på dörren.. E och E frös till is.. jag fatta heller ingenting.. vem ringer på så sent och vid den tidpunkten..?

Jag och lilla E smög ut i köket.. kikade genom fönstret vem det var som stod utanför.. ingen som E kände igen. Vi öppnade inte dörren då flickorna fått stränga order om att inte göra det för de människor de inte känner igen. Så vi stod alldeles blick stilla.. tysta.. och väntade på att den som ringt på dörren skulle gå sin väg. Detta gjorde den också efter en knackning och ytterligare en till påringning.. puha. Men vem var han egentligen..?

Flickorna blev lite skrajja.. men efter att vi sen bäddat ner oss i våra sängar och låg och småprata tills ögonlocken slogs igen.. så blev det en himla mysig kväll tillsammans och vi somnade med ett leende och inte med uppspärrade ögon p.g.a. den mystiska mannen som tidigare ringt på deras dörr.  : )

På lördag efter frukost åkte jag och lilla E in till Täby.. dit skulle vi fara för att spela Bowling. E hade fått det av mig i present och nu var det hög tid att inkassera denna gåva.  : )

Vi var ju inga proffs förstås men väldans bra för att inte ha bowlat så mycket i våra dagar. Efter vi gjort våra fyra rundor mötte vi upp storsyrran och stora E vid Täby Centrum för en fika innan jag skulle krama dom Hej då och köra upp till M på gården.



Cox Orange i träden


Lite senare på kvällen i sällskap med M uppe i stugan ringde Ms pappa om att det var Kanadagäss nere på en av åkrarna. M och jag klädde på oss ytterkläderna.. hängde bössan på axeln och satte öronskydden på våra huvuden.. gick ner till åkern där de var.. och intog possition. Men.. någonting skrämde bort dom och det var väl lika bra det. Bort från åkern var ju tanken.. sen om det var av en kula eller för att de blev skrajja för någonting.. det gör det samma.  : )

Rätt som det var fick M syn på ett råddjur ett par trehundra meter bort. Jag fick stränga order om att skulle vi försöka närma oss djuret.. MÅSTE.. jag gå nära intill Ms rygg. När han stannar stannar jag.. när han sätter sig ner sätter jag mig ner jag med.. osv.

Vi smög oss närmre och närmre som indianer.. mitt ute på ett öppet fält.. det kändes väldigt spännande. Jag var dock inte snabb nog vid ett par tillfällen för gevärspipan slog hårt i pannan på mig med ett Klonk-ljud varpå M vände sig om och undra om jag överlevt närkontakten med det kalla stålet.. jodå.. no fara med mig.  : )

När vi smugit oss ca 150 meter byter M plötsligt riktning på vårt smygande. Jag vet inte var M nu är på väg men följer efter så nära och tyst jag bara kunde. Vi såg nog ut som två hästar som gick i passgång då vi smög oss framåt i sidled.. tysta tysta i det halvhöga gräset.  : )

Plötsligt sätter sig M snabbt ner på huk.. jag hukar mig också snabbt ner för blotta livet.. M lägger sig ner platt på magen.. tar sikte och sedan PANG. M reser sig upp igen.. går med raska steg framåt mot det han sikta in sig på. Jag hastar snabbt efter.

När vi raskat fram i kanske 50 meter.. kan vara längre än så.. ser jag den lille söte bocken ligga ner i det gröna gräset. Jag förvånades över att det var väldigt lite kladd för att vara nedslagningsstället eller vad man kan kalla det för. Det såg ut som han sov. Så det blev en helt ok första gång jag var med och jaga.  : )

Vi hämtade sen pickisen och fick upp bocken på flaket. Hem till gården och därefter väljer jag att censurera det som följde då. Ms pappa kom ut till oss och kikade på när M tog hand om djuret. Jag valde att titta på för är man ihop med en jägare lär det dyka upp fler döda djur framöver. Jag förvarnade dock M om att jag inte visste alls hur jag skulle reagera över det som jag nu skulle bevittna. Jag kunde börja gråta.. börja spy.. men inget av det hände.. så snart har jag kanske en egen bössa i vapenskåpet.  : )

Nää.. nu är rasten slut så måste ila upp och jobba igen. Jag återkommer snart igen. Lägger nog ut en bild eller två.. inte på jakten eller slakten utan bilder man kan vila ögonen på utan att må dåligt.  : )

Kram på er så länge.. Christine

Kommentarer
Postat av: MJ

Storjägarn, snart finns det en bössa till dig också :)



PoK

2011-08-23 @ 22:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0