Latinets våndor

Måndag..

Jag åkte till skolan imorse i ett tappert försök att kvickna till under lektionen. Men jag kände mig mer död än levande. Jag hängde med fram till lunch men tog därefter reda på vad som händer i eftermiddag (så får jag läsa på här hemma istället) och valde sedan att åka hem och få ner pulsen och nästäppan.

Korta citat.. fraser.. latinska senstenser beskriver ofta mer än vad meningen är lång. Det vilar ett djup bakom orden och just detta slog mig idag när jag satte mig ner på stolen vid skrivbordet och funderade över livet och dess skeenden. Här nedan följer några citat jag fastnade för:

* * *

"Aliena vitia oculis vedemus, nostra (vitia) in tergo (habemus)"
Vi ser felet i andras ögon, vi har våra egna fel på ryggen

"Amor et melle et felle est fecundissimus"
 Kärleken är rik på både honung och galla

"Brevis esse laboro, obscurus fio"
Jag försöker vara kortfattad, och blir obegriplig

"Cogito ergo sum"
Jag tänker alltså finns jag

"Consuetudinis magna vis est"
Vanans makt är stor

"Concordia pavae res crescunt, discordia maximae dilabuntur"
Genom enhet växer det lilla, genom oenighet sönderfaller det stora



"Canis timidus vehementius latrat quam mordet"
En rädd hund skäller värre än den bits

"Cave cuid dicis, cuando, et cui"
Betänk vad du säger, när, och till vem

"Dura lex sed lex"
Lagen är sträng, men det är lagen

"Docendo discimus"
Genom att lära andra lär vi oss själva

"Fortis in adversis humilis in secundis"
Stark i motgång, ödmjuk i medgång

"Hodie mihi, cras tibi"
Idag mig, imorgon dig

* * *

Jag fick precis det glädjande beskedet att jag fått min ansökan om avgiftsreducering av medlemsavgiften till Handelsanställdas förbund BEVILJAD (pga studierna). 400 kr mer i plånboken vilket kommer att komma väl till pass framöver. Nu har jag ett par saker till att kolla upp innan det är dags att öppna skolböckerna inför morgondagen. Hoppas ni fått en bra start på veckan.

Kram och på återhörande  // Christine



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0