På spaning i Mölnlycke

Tisdag..

 

 

Idag tog jag och Bettan (bilen) en tur bort till Mölnlycke där min skola ligger. Jag har aldrig varit där tidigare och det blev en trevlig överaskning när jag såg vilken söt liten stad det var. Med bil tar det ca 15 minuter att köra. Det var i stort sett bara upp på motorvägen.. väg 40 mot Jönköping.. köra fem minuter där.. och sedan ta av och följa vägen till höger. Nere intill kanalen mitt i centrum ligger Mölnlycke Akademin.

 

Bara ett stenkast bort.. eller kanske två (beror på vem som kastar) snett över kanalen ligger ett gigantiskt gymnasium som såg riktigt flott ut om jag jämför med andra skolor jag sett i mina dagar. Nu ska ju inte jag hålla till i gymnasiebyggnaden utan M.A har då ett eget hus tvärsöver vattnet.

 

En sak till som var trevlig att upptäcka var att det fanns gott om parkeringsplatser.. iaf idag.. där man får stå utan kostnad. Skulle jag välja att åka kommunalt till skolan tar resan ca 1 timme. Jämför det med 15 minuter i bilen så blir beslutet ganska lätt att fatta.. Buss vs Bil.  :  )

 

Jag ska jämföra vad det kostar att köra en månad T/r jämfört med att köpa SL-kort som kostar 775:-. Hade skolan legat närmre kunde ett "stadskort" räckt och som då kostar 425:-.. tror jag att det var. MEN nu ska jag ju ta mig ut ur stan och sedan ta mig till nästa och då blir priset ett helt annat. Annars kan det vara skönt med buss.. sitta där tillbakalutad i sätet och bara åka med. Lyssna på musik.. läsa ur en bok eller se över läxorna.

 

Jag skulle kunna ta bilen vintertid då det kanske inte är så skoj att stå och frysa om baken i en busskur. Så kan jag ta bussen sommartid eller t.o.m kanske cykla. Förvisso tar det nog en timme att cykla tvärs genom skog och på slingriga småvägar.. men frisk luft har väl ingen dött av.  :  )

 

Funderar på att byta ut min cykel även om den är ny mot en "tantcykel" där man sitter upprätt i sadeln. Sist jag cykla kändes det i handlederna då jag har en bergshoj som i stort sett hela min tyngd vilar på just handlederna. Inte så bra. Så jag ska se om jag kan lösa det på ett enkelt sätt. Kanske behöver jag bara köpa nytt styre.. nåja det får jag ta sen när våren är här.

 

Nu ska jag ta mig ett par smörgåsar för magen skriker envist på mig. -Ge mig mat.. jag orkar inte längre.. måste ha mer föda annars blir jag sur!

 

Hoppas ni får en fin dag och att vädret hos er är mindre grått än vad vi har här. Förvisso är det ju varmare ute nu vilket är skönt. Men kan man inte ta bort allt det grå-blöta-trista-mörka ändå?

 

Kram och på återhörande  // Christine

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0