Svampar i skogen

Fredag & Lördag..


Ja nu är det mest jobb och för stunden är jag nu också under kurrering från den lilla förkylning jag dragit på mig.  : )

I torsdags var jag ju ledig och var uppe vid Gården och hade det soligt och gott. Jag rensade ur trädgårdslandet.. och begav mig sen ut i skogen intill för att se om jag kunde hitta några svampar att ta med mig hem till stugan. I söndags när jag och M var ut en sväng hittade vi Gul trumpetsvamp.. kantareller och taggsvamp. Dessa ligger nu på tork.

De jag hittade i torsdags.. alldeles intill ett grävlingsbo.. ligger nu de med och torkar till sig. Det blev ju inga större mängder.. men å andra sidan är de plockade på marken där vi bor.. och det känns ju lite Lyxigt bara det.  : )





Sen hittade jag en del märkliga svampar också. De vackraste är också oftast de farligaste så de lät jag bli så klart. Däremot undrar jag om det går att äta fingersvamp jag såg ganska många och stora av.. och även denna bruna jag har fångat på bild. Är det kanske skogschampinjoner eller vad kan det vara?

Sen upptäckte jag imorse i badrummet att en liten jäklar till fästing hade hittat hela vägen upp till precis ovan vänster liljekulle. Där hade den huggit sig fast och börjat suga. Den var bara drygt ett huvud stor så den kan inte ha suttit där särskillt länge. MEN.. Varför ska de finnas egentligen..? Är det någon som gillar dom och vill gå i försvar för fästingars skull..? Tror inte det... har svårt att tro det i alla fall. Nä usch.. äckliga varelser.. de kan jag gärna slippa stöta på framöver.  : )






Idag lördag har jag jobbat trots Däbbd däsa och trilskande hals. Ska jobba imorgon söndag igen.. och måndag.. kursa på tisdag och onsdag inne i stan.. sen blir det jobb igen på torsdag.. och direkt efter att jag stängt butiken på kvällen kör jag upp till M på gården för en ledig långhelg.. fredag till måndag morgon.  : )

Nu ska jag strax ner till tvättstugan och vaska upp kläder och annat. Hoppas ni haft en trevlig dag i solen med det ni hittat på. Hörs snart igen.

// Kramar Christine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0