Dagens Boktips

Igår var vi på Helsjölägret där E och T övat under helgen och sedan framfört stycken i varsin konsert med respektive orkesterklass. Många elever.. fler anhöriga och gott fika att mumsa på. De hade också ett lotteri för att få in pengar till skolresor och annat skoj så S och farmor E köpte sig ett gäng vinstchanser var.

Huxflux ropades ett av farmors nummer upp och hon blev lycklig vinnare till en bunt böcker med olika innehåll. Föga intressanta titlar men vi tog ändå med dom hem. Efter att ha släppt av farmor och därefter flickorna hos deras mor tittade jag närmre på en av böckerna.. en rätt tunn bok som handlar om en cansersjuk tioårig pojke och hans dagar på sjukhuset han vistas på.

Boken var inte alls skriven på det sättet att man fick tårar i ögonen pga den tragiska historien. Utan författaren, Eric-Emmanuel Schmitt, har med få ord berättat en historia som sprang rakt in i hjärtat på mig. Boken är blott 95 sidor tjock men varje blad målar upp en sån inbjudande bild som kanske inte en
bok på 300 sidor skulle kunna göra bättre.

Bolen heter Oscar och den rosa damen.. vilken jag rekommenderar varmt och skall faktiskt se om något av barnen kommer att uppskatta den som jag gjorde.

Detta är breven som Oscar, tio år, har skrivit till Gud. Det är Mamie-Rose, den rosa damen som hälsar på honom på barnsjukhuset, som hittat dem. I dem beskriver Oscar tolv dagar av sitt liv; det är tolv dagar fulla av humor och värme, tolv dagar med många roliga möten och hjärteknipande episoder.
Kanske blir dessa tolv dagar de sista, men tack vare Mamie-Rose och hennes vänskap blir de till en saga.

" Oscar och den rosa damen är en berättelse som vinner läsarens hjärta och dröjer sig kvar, långt efter att boken är utläst. En kort, skarpsinnig lektion om livet, rörande och humoristisk." 
- Question de femmes

"Ett mästerverk, helt enkelt. Oscar och den rosa damen är en rolig, ömsint, skarp och hoppingivande cocktail för alla som drabbas av sjukdom eller har sjukdom i sin närhet. Alltså - en bok för alla."
- Témoignage Chrétien

 LÄS!  LÄS!   LÄS!

* * *

Idag skall det blåsa och regna över Göteborg. Ja, i stort sett hela landet skulle få samma soppa som det såg ut på TV4 Väderkarta imorse. Dom varnar också för orkanliknande vindar utmed västkusten. Tur jag inte skulle lära mig segla just idag.. det hade nog inte min mage klarat av.


På återhörande / Christine



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0