Piskdagen & varannandag Pisk

Söndag och Måndag..

Hela denna långhelg har jag vaknat oförskämt tidigt. Totalt i onödan anser jag det är att vakna 07:00 när jag iaf ska kunna sova till 09:00 utan att behöva skämmas för det. Börjar gamletecknen göra sig påminda då jag gärna lägger mig tidigt och vaknar likaså.. helt naturligt och utan tvång. Gammal... det finns det många saker som kan kallas numera.

Vi hade farmor E hos oss på själva Påskafton och senare på eftermiddan kom även äldsta tösen E upp till oss efter att ha varit ut på skolresa en vecka till Tjeckien med sin orkester. Hon hade haft det kalasfint där och fått se och uppleva massor av nya roliga ting. Hon och farmor åt middag hos oss vilken bestod av 4 rätter. Alla nya skapleser och de gick hem med ett leende hos alla runt bordet. Kul.. och detta gav mersmak av att prova på nya recept framöver.

Efter att ha ätit frukost på söndan skjutsade jag och S hem farmor för att därefter bege oss mot Lindome där vi skulle försöka hitta en cache gömd inne i en grotta som finns där. Brant stig upp och sedan ned på andra sidan. På ett ställe fick vi faktiskt ta hjälp av det rep som fanns knutet mellan träden för att om inte annat hålla balansen när man sicksackade mellan rötterna som växte kors och tvärs ovan jord.

När vi funnit ingången till grottan och stod framför öppningen drog det kallt och fuktigt. Det kändes som jag stod inför Döden som just var på väg att sluka mig i ett stycke. De ficklampor vi hade med oss hade dåliga lampor.. eller om det var batterierna.. men de lös bara upp hjälpligt och innan ögonen vant sig vid mörkret kunde det lika gärna stått någon och stirrat på mig utan att jag märkt det.

Det droppade vatten från taket ovan oss. Den råa kalla otäcka temperaturen trängde genom skinnet och längre in än så. Jag undrade för en sekund vad tusan jag gjorde där inne.. i detta kolsvarta hål.. helt frivilligt. Ganska snabbt hittade vi cachen och kunde logga vår närvaro. Vi tittade efter den andra ingången som skall finnas men den måste varit väldigt smal och trång och gått i krokar ut.. varpå vi valde att ta samma väg ut som vi tog in. Dumt att klämma sig igenom smala gångar om någon av oss skulle fastna på mitten.. inte så kul att sluta sina dagar på det sättet.  : )

När vi kommit ut ur grottan klättrade vi upp mot toppen igen där vi valde att äta vår medtagna lunch.. hemmagjord morotsoppa med riven Västerbottenost upp på.. vitt bröd att doppa.. smaskens. Sedan var det bara till att traska ner mot bilen igen.

Då det låg en annan cache rätt nära tog vi den innan vi vände bilen hemåt. Denna cache låg intill ett vattenfall mitt i urskogen. Vägen dit var mindre kul då marken var fuktig.. gamla risiga granar på max tre meters avstånd piskade mig i ansiktet tills jag tappade humöret och gick med bestämde och tunga steg runt eländet. Då och där undrade jag varför i helskotta jag imorgon ska hålla ett föredrag i klassen om hur fantastiskt roligt det är med geocaching.  :  )

Vi stannade på vägen hemåt till vid en bensinmack och köpte oss varsin glass. Satte oss i solen och njöt av vårvärmen vi nu hoppas ska stanna kvar. På parkeringen utanför mataffären stod en skitfräck bil parkerad. Dess ägare var en äldre herre med Top Gun-skinnjacka med ludd inuti.. tillhörande brun keps.. 3/4 byxor och träskor till.. så passande outfit till den kärran. :  )

Till middan var vi hembjudna till S bror G och hanses fru I. När vi kom dit upptäckte vi att även deras ena son M med flickvän J också var där. Även Gs son från tidigare äktenskap F med käresta M fanns bland middagsgästerna. Det blev en trevlig kväll med god påskbuffé och gott att dricka ur glasen. En härlig samling människor som är totally naturell from outside to in. :  )






















Annandag påsk har mest varit slö och slapp. En tur med Flurr runt kullen.. frukost.. beställt biljetter till Gotalandsfärjan i sommar.. ätit morotssoppa till lunch.. bloggat och ska nu ta tag i pluggandet igen.

Hoppas ni haft en fin helg med det ni hittat på och där ni varit.

Kram och på återhörande  // Christine



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0