Solig dag i Öregrund

Tisdag..


M gjorde en smarrig middag på måndagkvällen. Till detta drack vi lite rött.. Shiraz Monastier heter sorten men den går tyvärr inte att köpa på Systemet upptäckte vi idag. Vi fick boxen av Ms mamma som fått den av en vän.. men då hon inte själv dricker rött så gav hon lådan vidare till oss. Tackar och niger för det.  : )

 



Idag tisdag tog vi en rejäl sovmorgon. Efter det var det frukost och sen satte vi oss i bilen för en tur till Öregrund. Jag har inte varit dit innan.. M har det dock.. och fy tusan vilken trevlig hamnstad det var. Jag stormös varje steg jag tog. Kanske berodde det på att jag hade M vid min sida.. eller på grund av vädret.  : )
 




På måndagkvällen tog vi oss en cykeltur runt byn vilket kändes vansinnigt skönt. Kvällssolen sken och vindstilla var det.. så det var bara till att trampa på och njuta av stunden. 




Både måndag och tisdag har det varit riktigt härligt somrigt väder. Både dag som kväll. Vi sitter ute på altanen på kvällarna och njuter av fågelkvitter.. lövens dans i den milda svala fläkt som passerar förbi. Tänk om sommarens alla dagar var så här.. det vore någonting.  : )





Vi väntar fortfarande på rödlök.. scharlottenlök.. morötter.. men istället har vi redan kunnat skörda persilja.. dill.. ruccola.. basilika och huvudsallad. Smakar smaskens i salladen.  : )





Ja så idag tog vi då bilen till Öregrund vilket jag tyckte var en himla charmig plats på jorden. Hit kommer jag nog återkomma snart igen.  : )





M gick före och visade vägen då han nästan kände igen varenda gatusten sedan sist han var här för si så där 5-7 år sedan. Vi köpte varsin våffla med glass och satte oss nere vid hamnen. Efter det beställde vi varsin kaffe.. M tog en dubbel Machiato och jag en Cappucino. Gott kaffe i maskinen förgylde vår dag.  : )





När vi surplat upp sista droppen gick vi bryggspången bort till andra sidan bukten. Otroligt mysiga hus som finns här. Gammladags skärgådshus många målade i vaniljvitt med spröjs och takaltaner. Vackert vackert. 





Flera av båtarna som låg förtöjda i hamnen gav skugga åt de fiskarna som fanns där. Stora som små låg de och guppade i det svala kalla för att snabbt simma ut i solen och sedan snabbt tillbaka.
 





M såg många fina båtar han gärna skulle ha själv. Jag är mer en landmänniska än sjömänniska.. men visst.. jag är inte heller omöjlig att ändra på mig. Gäller bara att rätt person och med rätt argument lägger upp idén för mig.  : )






Som många vet om så tycker jag inte om att hamna framför kameran.. bakom är en helt annan sak. Om detta beror på dålig självbild eller att jag bara är kritiskt pedant vad gäller form.. färg.. beskäring och hur folk utan mertanke använder sina minnesmaskiner.. det låter jag vara osagt.  : )
 





Uteserveringen på
restaurang Jakten vi satte oss på var himla skön. Takmarkis.. bekväma stolar.. gott kaffe i kopparna.. och svala sköna brisar från sjön.. vad mer kan man begära.  : )





På väg hem körde vi förbi en redan överkör katt som låg på vägen utanför en tomt. Förmodligen var det där han bodde också fast vad vet jag. Det är i alla fall första gången jag sett en katt mista livet på ett sånt brutalt sätt. Hoppas det är den sista gången också. Stackars katt.. och stackars ägarna när de upptäcker honom där.  : (





Ja idag blev en himla fin dag. Nu sitter jag i soffan.. mätt och belåten efter en himla god middag.. och en underbar sommardag. Bara Allsång på Skansen som saknas. Men vi får tyvärr inte in ettan.. tvåan eller fyran för tillfället. Hade annars varit kul att se Måns premiärstyra skutan ikväll.





Jag har apropå ingenting åkt på en lättare förkylning. Den har satt sig på rösten men annars känner jag mig inte det minsta sjuk. Låter bara som jag varit på Hultsfredfestival och hinkat alko i minst en vecka.. vilket inte stämmer.. för jag lever livet lugn och skönt uppe på Gården.  : )





Imorgon onsdag ska vi åka upp till min biopappa G och hans käresta K uppe på deras landställe. Jag hoppas vädret blir lika som idag för då är jag säker på att det blir en toppendag även då.  : )






Nu ska jag avrunda här och se vad tv:n och M har att erbjuda. Ikväll blir det ingen cykeltur ner till sjön för energistapeln är p.g.a. det varma vädret lite under 50%. Planen var annars att trampa ner dit och "låna" med sig några näckrosor hem och lägga i dammen. Fast jag vet inte hur det är med det. Har nämligen fått för mig att de kanske är fridlysta de små rackarna.. och är det så gäller det att smyga sig fram på grusvägen.. och trippa på tå ut på bryggan.  : )

Hoppas ni haft en fin vecka så här långt. Glöm inte säkerhetsbältet när ni är ute och kör. Var försiktiga i solen och var där måttligt. Mitt tips är att smörja in er med
Brun utan Sol.. så slipper ni pressa och riskera sjukdom och skrynklig hud. Vi är trots allt Nordbor och inte Afrikaner.. så var försiktiga.. snart är vi ändå blekfisar i snön igen.  : )

// Kram Christine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0