Min första rabarbersaft på kokning

Fredag..

Efter min härligt lediga torsdag ska jag strax köra ner mot stan igen för att jobba fredag - måndag igen.

Igår kom Ms syster med man upp till Gården. Vi började med att fira maken som igår fyllde år med hallontårta och kaffe. Sen hjälptes vi åt med att ta hem två överfulla hövagnar och få upp dom på skullen. C och jag tog också fyrhjulingen ner på åkern för att slänga upp de balar som ramlat av den stora vagnen. Jag körde och C hoppa av och lassa på dom på den mindre vagn vi hade bakom oss.

Det var flåsigt och varmt där uppe på höskullen.. men tilsammans med Ms mamma.. C som maken heter och jag så kämpade vi på för att det bara skulle ta slut på vagnarna. Puha. : )


Sen åt vi en smarrig middag tillsammans innan det var dags för mig och M att bege oss hem till honom. Lite avkoppling i soffan och stressigt letande på Liveit.se efter en aktivitet att göra för det presentkort jag tidigare fått av snälle R.
 
Vi hade först som idé att gå på Wallmans salonger för en kväll med god mat och underhållning från artisterna som jobbar där. Men sen fick M tanken på att åka på Skotersafari i vinter. En väldigt trevlig tanke tycker jag och detta görs då i Sälen. Så då kan vi ha skoterturen ena dagen och sen skidåkning i 2-3 dagar efter det.. tjohooo.  : )



Jag håller just nu på att svalka av den rabarbersaft jag just kokat ihop för första gången. Det doftar mumsigt från köket så jag lär göra en omgång till på måndag kväll när jag kommer upp igen. : )

Gammelmormors rabarbersaft
2 kg rabarber
Saft från 2 citroner
2 kanelstänger
6 dl socker / avrunnen saft

Skölj av och hacka rabarbern i bitar, lägg i stor kastrull och pressa över saften från de 2 citronerna, lägg i de 2 kanelstängerna och koka i ca 15 minuter eller tills rabarbern kokat sönder, sila allt i duk och pressa ur det mesta av saften från massan. Mät upp den avrunna saften och häll tillbaka i ren kastrull, tillsätt 6 dl socker per avrunnen saft. Koka sakta och ta bort det skum som blir. Saften är klar när inget skum finns kvar på ytan. Häll upp saften i rena flaskor ända upp till korken. Vill man ha extra smak av kanel lägg då en ny stång i flaskan och sätt på locket. Mums.  : )

Jag tänkte ge C.. syrrans make en flaska i födelsedagspresent. Igår fick han en kvist hemodlad Luktärt från tomten.. ett gratulationskort och så en påse Juliskum.. ungefär som Julskum fast annat utseende på påsen och med andra smaker i. Tyckte det var rätt festligt att de gjort en ny variant av deras julgodis. Så nästa gång ni går in i en ICA-butik.. köp en påse Juliskum och se vad ni själva tycker om den. : )

Nä.. nu måste jag sätta fart så jag hinner hälla upp saften i de glasflaskor jag fyndade igår.. sen snabb uppfräschning i badrummet innan jag måste sätta mig bakom ratten och lämna allt detta underbara gröna.  : )

// Kram så länge.. Christine


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0